Heidi Schrijvers
Wie ben ik?
Ik ben Heidi, mama van twee zonen met autisme, waarvan ook één met een chronische ziekte. Daardoor weet ik als geen ander wat het betekent om elke dag in die bijzondere wereld te staan. Geen van mijn zonen is hetzelfde, en dat geldt ook voor iedereen met autisme. Net als mensen zonder autisme is ieder individu uniek. Die overtuiging vormt het hart van mijn aanpak als coach.
Daarnaast ben ik al negen jaar leerkracht in het buitengewoon secundair onderwijs (OV4 type 9). Ik geef vakken zoals:
- Economie en organisatie
- Talent
- Organisatie en logistiek
- Duaal leren logistiek
Ik begeleid ook werkplekleren en ga samenwerkingen aan met bedrijven om jongeren zo optimale kansen te kunnen bieden op vlak van praktijkonderwijs. Zo zie ik van dichtbij welke noden er zijn bij bedrijven en waar ondersteuning nodig is om jongeren en volwassenen met autisme volwaardig in een team te integreren. Vaak volstaan kleine aanpassingen en duidelijke afspraken om een groot verschil te maken. Ook merk ik dat veel bedrijven niet weten welke ondersteuning ze kunnen krijgen zelfs op financieel vlak.
Wat kan je van mij verwachten?
- Individuele coaching op maat, afgestemd op jouw leefwereld
- Begrip en ervaring, zowel als ouder als professional
- Oog voor combinatieproblematieken: autisme met chronische ziekten, eetproblemen, angst, verlieservaringen, zindelijkheidsproblemen, …
- Een warme, respectvolle benadering waarin eigen inbreng en zeggenschap centraal staan
Nieuw: Sensorisch profiel opmaken
Ik bied ook de mogelijkheid aan om een sensorisch profiel op te maken. Dit profiel brengt in kaart hoe iemand prikkels waarneemt en verwerkt. Voor kinderen, jongeren én hun omgeving is dit een echte meerwaarde:
- Je krijgt inzicht in gedrag dat misschien moeilijk te plaatsen is
- Je ontdekt welke aanpassingen kunnen zorgen voor meer rust en comfort
- Ouders, begeleiders of leerkrachten kunnen beter afstemmen op noden
Mijn visie
Ik haal graag het beste in anderen naar boven en help mensen met veel plezier. Tegelijkertijd hecht ik veel belang aan zelfzorg, en dat geef ik ook graag mee aan mijn cliënten en hun netwerk. Coaching is voor mij steeds een traject van luisteren, afstemmen en samenwerken.
Ik kijk ernaar uit om jou of je kind te leren kennen. Samen bouwen we aan meer begrip, duidelijkheid en kansen.
heidi.schrijvers@monimo.be
Auticoaching bij Monimo
Wat is auticoaching? Bij Monimo bied ik coaching op maat aan voor kinderen, jongeren en (jong)volwassenen met autisme. Mijn begeleiding is steeds vraaggestuurd, wat betekent dat we vertrekken vanuit de specifieke noden van de persoon zelf en zijn of haar omgeving. Geen standaardtraject dus, maar maatwerk dat écht aansluit.
Doelgroep
- Kinderen en jongeren: Die ondersteuning nodig hebben bij het ontwikkelen van sociale vaardigheden, zelfinzicht en studievaardigheden.
- Jongvolwassenen: Die worstelen met de overgang naar zelfstandigheid, hogere studies of werk en begeleiding nodig hebben bij het structureren van hun dagelijks leven.
- Volwassenen: Die extra ondersteuning zoeken bij uitdagingen op het werk, in relaties of bij het omgaan met stress en emotieregulatie.
- Personen met bijkomende problematieken zoals faalangst, eetproblemen, slaapproblemen, verlieservaringen of chronische ziekten
Mogelijke thema’s tijdens coaching Afhankelijk van de hulpvraag kunnen we werken rond:
- Psycho-educatie: meer inzicht in autisme en hoe het zich uit
- Ondersteuning bij het verwerken van een diagnose
- Omgaan met veranderingen, gevoelens en emoties
- Aanleren van sociale en communicatieve vaardigheden
- Plannen en organiseren van taken en schoolwerk
- Ondersteuning bij werk of stage (inclusief begeleiding van de werkgever)
- Creatieve methodieken en spel om communicatie te stimuleren (voor jongere kinderen)
- Ondersteuning bij opvoedingssituaties of schoolse uitdagingen
Sensorisch profiel
Indien wenselijk, stel ik ook een sensorisch profiel op. Dit profiel brengt in kaart hoe iemand zintuiglijke prikkels waarneemt en verwerkt. Mensen met autisme kunnen prikkels op een andere manier ervaren: bepaalde signalen kunnen sterker, zwakker of gefragmenteerd binnenkomen. Dit beïnvloedt hoe zij de wereld beleven en verklaart vaak gedrag dat op het eerste zicht moeilijk te begrijpen is.
We bekijken verschillende zintuigen:
- Zien
- Horen
- Ruiken
- Proeven
- Voelen (tast)
- Evenwicht (vestibulair systeem)
- Lichaamsbewustzijn (proprioceptie)
Via een gerichte vragenlijst (gebaseerd op het werk van Olga Bogdashina) maken we samen een profiel op. Dit helpt ouders, leerkrachten, begeleiders en werkgevers om beter af te stemmen op de sensorische noden van de persoon met autisme. Op basis van de resultaten kunnen we gerichte aanpassingen doen in de omgeving of in de manier van aanpak, zodat er meer rust en houvast ontstaat.
Ondersteunend materiaal
Als tijdens een coachsessie nood is aan bepaald ondersteunend materiaal dan kan ik dit materiaal op maat maken, zoals visuele schema’s, stappenplannen of sociale verhalen.
Ook materialen die op school, stageplek of werkplek gebruikt kunnen worden.
De kostprijs hiervoor is afhankelijk van de tijd en het type materiaal.
Contextgericht en in overleg
Begeleiding gebeurt nooit in isolatie. Overleg met ouders, school, stageplek of werkgever is een essentieel onderdeel van mijn aanpak. Alleen zo kunnen we zorgen voor een warme, veilige en afgestemde omgeving voor de persoon met autisme.
Infosessies voor werkgevers
Werkgevers die iemand met autisme in dienst (willen) nemen, kunnen ook bij mij terecht voor een infosessie met praktische tips over communicatie, structuur, begeleiding op de werkvloer én informatie over mogelijke tewerkstellingsondersteunende maatregelen.
Praktisch
- Begeleiding vindt plaats in de praktijk in Erps-Kwerps
- Uitzonderlijk, kan op vraag het intake gesprek thuis plaatsvinden.
- De frequentie van de sessies wordt bepaald op basis van de nood.
- Dit kan gaan van een eenmalig adviesgesprek tot een intensiever traject.
- Een intakegesprek is steeds de eerste stap om de hulpvraag helder te krijgen en de juiste aanpak te bepalen.
- Observaties, overleg en ondersteuning op school, stage en werkplek zijn ook mogelijk.